Centralny Rejestr umów ma być systemem informatycznym, w którym gromadzone będą informacje o umowach zawieranych przed podmioty publiczne podlegających udostępnieniu na podstawie przepisów o dostępie do informacji publicznej.

Jakie umowy trafią do rejestru?

W rejestrze ma być zamieszczane zestawienie umów zawartych w formie:

  • pisemnej
  • dokumentowej
  • elektronicznej
  • innej formie szczególnej.

Kontrowersje wokół progu wartości umowy

Kontrowersje wywołał próg wartości przedmiotu umowy, który początkowo miał wynosić 500 zł. Konieczność wpisywania do Centralnego Rejestru Umów każdej umowy powyżej 500 zł oznaczałaby zbyt duże obciążenia dla administracji. Były też wątpliwości, czy będzie to technicznie wykonalne. Ministerstwo Finansów planuje podwyższenie tego progu do 10 tys. zł. Oznaczałoby to, że do rejestru trafi zdecydowanie mniej umów niż pierwotnie zakładano.

W związku z planowanym podniesieniem progu wartości umów podlegających wpisowi do Centralnego Rejestru Umów do 10 000 zł, zmiany te będą miały wpływ głównie na współpracę z podmiotami publicznymi.

Kiedy Centralny Rejestr Umów zacznie obowiązywać?

Projekt ma zostać przyjęty przez rząd w II kwartale 2025 r. Planowany termin rozpoczęcia funkcjonowania Centralnego Rejestru Umów to 1 stycznia 2026 r.

Ze szczegółami omawianego projektu mogą się Państwo zapoznać na stronie https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-zmieniajacej-ustawe-o-zmianie-ustawy–kodeks-karny-oraz-niektorych-innych-ustaw-ustawe-o-finansach-publicznych-oraz-ustawe-o-dostepie-do-informacji-publicznej

adw. Rafał Wyziński

Partner, Dyrektor Departamentu Wsparcia Biznesu Zobacz w czym mogę pomóc

Poznajmy się

Już ponad 600 firm zaufało naszym kompetencjom!
Napisz do nas: [email protected]
lub zadzwoń na: +48 22 380 33 44