Zgodnie z założeniami Resortu, z dniem 1 kwietnia 2024 r. wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki, a także ich usytuowanie, czyli tzw. specustawa mieszkaniowa. Tym samym wprowadzony zostanie obowiązek zapewnienia dla każdego lokalu mieszkaniowego budowanego w procesie inwestycyjnym 1,5 miejsca parkingowego.
Taki zabieg będzie miał niewątpliwie duży wpływ na koszty nie tylko samej realizacji inwestycji, ale także i na końcowe kwoty, za które będą one sprzedawane, ponieważ stawki mogą wzrosnąć od kilku do nawet kilkunastu procent.
Kogo będą dotyczyć zmiany?
Wprowadzone zmiany będą dotyczyć zarówno inwestycji deweloperskich oraz budowlanych, a także gmin czy spółdzielni mieszkaniowych.
Negatywne skutki i wątpliwości dotyczące nowej regulacji
Niemniej jednak warto wskazać, że nowe regulacje niosą za sobą wiele wątpliwości i negatywnych skutków. Zdaniem ekspertów nakaz wybudowania 1,5 miejsca parkingowego na każde mieszkanie będzie stanowić negatywny skutek nie tylko dla rynku, ale także dla samych klientów zainteresowanych nabyciem mieszkań.
Dotychczasowo typowym rozwiązaniem dla osób zainteresowanych kupnem małych lokali mieszkalnych takich jak kawalerki była rezygnacja z zakupu miejsca parkingowego. Takie metody były wykorzystywane przede wszystkim w budynkach zlokalizowanych w centrum miast, gdzie co do zasady miejsc parkingowych jest mniej. Teraz w sytuacji obowiązku zapewnienia miejsc postojowych dla lokali to rozwiązanie nie będzie możliwe. Ponadto warto zaznaczyć, że taki środek może okazać się całkowicie nieskuteczny w dalszym rozrachunku z uwagi na to, że spadnie zainteresowanie zakupem nieruchomości.
Co więcej, eksperci twierdzą, że wprowadzone nowe regulacje warto byłoby zastąpić ciekawymi i praktycznymi rozwiązaniami, które sprawdzają się u naszych zachodnich sąsiadów, a mianowicie chodzi o współpracę władz lokalnych i deweloperów w celu stworzenia jak najbardziej korzystnych metod budowlanych odpowiadających zapotrzebowaniom rynkowym.
Niewątpliwie rozwiązania wprowadzone przez Rząd wyjdą naprzeciw osobom posiadającym więcej niż jeden samochód, natomiast zdecydowanie utrudnią one zakup samych mieszkań przez osoby, które tych samochodów nie posiadają bądź zwyczajnie nie mają potrzeby zakupu miejsca parkingowego. Rezultatem tej sytuacji może być niekorzystny w skutkach dla Inwestorów.