W ostatnim czasie polskie sądownictwo administracyjne wydaje się zmieniać kurs w kwestii opodatkowania akcyzowego popularnych furgonów z dwoma rzędami siedzeń, powszechnie stosowanych przez ekipy budowlane, serwisowe, a także służby komunalne i drogowe. Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) stwarzają nowe perspektywy dla przedsiębiorców w zakresie braku opodatkowania podatkiem akcyzowym tych pojazdów.
Ostatnie orzecznictwo NSA
W wyrokach z dnia 13 grudnia 2023 r. (I FSK 1573/23, I FSK 1211/23) oraz wcześniejszych z 30 sierpnia tego samego roku, NSA podważył dotychczasowe podejście fiskusa, twierdząc, że tzw. brygadówki z dwoma rzędami siedzeń nie są dla celów opodatkowania podatkiem akcyzowym tym samym, co samochody osobowe. Oznacza to znaczące zwycięstwo dla branży motoryzacyjnej i przedsiębiorców, którzy dotychczas zmagali się z niejasnościami podatkowymi w tym zakresie. Niejasności te często kończyły się obowiązkiem zapłaty akcyzy według zasad właściwych samochodom osobowym.
Możliwe skutki dla przedsiębiorców
Nowe wytyczne sądów otwierają drzwi do ubiegania się o zwrot akcyzy przez przedsiębiorców, którzy zapłacili ten podatek, gdy sprowadzali auta z zagranicy albo zmieniali sposób ich przeznaczenia. Również, nie powinni już oni dłużej spotykać się z odmową wydania przez urzędy skarbowe zaświadczenia o braku obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.
Pojazdy o mieszanym przeznaczeniu
Chociaż te korzystne orzeczenia nie dotyczą wszystkich aut o mieszanym przeznaczeniu, czyli służących zarówno do przewozu towarów, jak i ludzi, to stanowią one ważny precedens. Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez NSA, aby klasyfikować pojazd jako samochód osobowy, musi on jednoznacznie służyć przewozowi osób.
Kontrowersje wokół Brygadówek
W świetle nowego orzecznictwa, furgony wykorzystywane głównie przez ekipy budowlane i serwisowe, nie powinny być klasyfikowane jako samochody osobowe. Wcześniej, ze względu na dodatkowy rząd siedzeń, uważano, że ich głównym przeznaczeniem jest przewóz osób, co skutkowało obowiązkiem opodatkowania akcyzą.
Ważnym elementem orzeczeń sądowych jest stwierdzenie, że akcyza miała historycznie dotyczyć dóbr luksusowych. Tymczasem, furgony używane w działalności gospodarczej, takie jak tzw. brygadówki – nawet z dwoma rzędami siedzeń – nie mają charakteru luksusowego. Ich głównym przeznaczeniem jest użytkowanie w ramach działalności gospodarczej, a nie przewóz osób w warunkach luksusu. To odzwierciedla zmianę w interpretacji i stosowaniu akcyzy w odniesieniu do pojazdów użytkowych.
Perspektywy i wyzwania
Nowa podejście i nowa wykładnia prawa stwarza nowe możliwości dla przedsiębiorców, ale nadal wymaga ostrożności. W każdym przypadku konkretnego pojazdu konieczna będzie dokładna analiza jego wyposażenia i przeznaczenia.
Orzeczenia NSA stanowią kamień milowy w podejściu do opodatkowania pojazdów o mieszanym przeznaczeniu. Choć wyzwania pozostają, perspektywy dla przedsiębiorców wydają się jaśniejsze, a sektor motoryzacyjny może odetchnąć z ulgą, widząc, że sądy zaczynają dostrzegać rzeczywiste przeznaczenie i charakterystykę popularnych furgonów.